Σε αυτήν την ανάρτηση θα περιγράψω τον τρόπο με τον οποίο
καθορίζω την κλήση με την οποία ενώνω το μάνικο με το σκάφος.
Το όλο σκεπτικό ξεκινά από το γεγονός ότι στο καπάκι δίνουμε
μια κλίση (με τα καμάρια) εγκάρσια στον άξονα του καπακιού. Αυτό σε συνδυασμό
με το πόσο πιέζουμε το καπάκι για να κάτσει στο σκάφος και να κολληθεί
(Ανάρτηση «Κατασκευή τετράχορδου μπουζουκιού 8»), προσδίδει μια κλίση και στον διαμήκη άξονα.
Αυτό είναι το ένα δεδομένο που λαμβάνω υπόψη. Το δεύτερο
δεδομένο είναι ότι η ταστιέρα όταν την κολλάμε στο μάνικο και στο καπάκι (τμήμα
από την ένωση μάνικου σκάφους έως το τελείωμα στην ηχητική οπή), πρέπει να
είναι μία ευθεία. Επομένως η επιφάνεια του μάνικου πάνω στην οποία κολλάει η
ταστιέρα και το τμήμα του καπακιού πάνω στο οποίο επίσης κολλάει η ταστιέρα
πρέπει να βρίσκονται πάνω στο ίδιο επίπεδο (πράσινη γραμμή).
Αυτή την ευθεία πρέπει να την μεταφέρω στον πάτο της χελιδονοουράς που θα δημιουργήσω στον τριγωνικό τάκο του σκάφους. Πως θα γίνει στην πράξη ; Θα δουλέψουμε με τα στοιχεία της γωνίας ω, που καθορίζεται από την ευθεία της ταστιέρας και την ευθεία του καπακιού αν δεν είχαμε δώσει κλίσεις στο καπάκι.
Συγκεκριμένα θα χρησιμοποιήσουμε την εφαπτομένη της γωνίας ω, για να καθορίσουμε πόσο λιγότερο θα σκάψουμε στο τελείωμα του τριγωνικού τάκου (προς το εσωτερικό του σκάφους), από ότι θα σκάψουμε στην αρχή του τάκου (σημείο ένωσης μάνικου-σκάφους). Η εφαπτομένη της γωνία ω, δίνεται από τον παρακάτω τύπο :
Στην περίπτωσή μας, τα στοιχεία φαίνονται στην παρακάτω εικόνα.
Το ζητούμενό μας λοιπόν είναι το Α'Β' (η κόκκινη γραμμή), που αντιπροσωπεύει αυτό που είπαμε παραπάνω, δηλαδή το πόσο λιγότερο θα σκάψουμε στο τελείωμα του τάκου από ότι στην αρχή. Από τα παραπάνω, συνάγεται :
και
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Γεια σου βαγγελη!!!μεγαλο σχολειο το μπλοκ σου φιλε μου!!εχω μια απορια για τριχορδο μπουζουκι δινουμε την κλιση στο μανικο με τον ιδιο τροπο??
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τον ίδιο ακριβώς τρόπο.
ΔιαγραφήΣε ευχαριστω πολυ φιλε μου!!!να σαι καλα!!δεν εχω φτασει ακομα σε αυτο το σημειο αλλα το ειχα απορια!!!τωρα ξεκιναω το πρωτο μου σκαφος πανω στο καλουπι σου!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα είσαι καλά. Καλή επιτυχία.
ΔιαγραφήΝαι αλλά ο μπροστινός τάκος είνανι επίπεδος. αν ι ταστιέρα έχει μια τέτοια κλίση τότε ή το καπάκιστο σημείο του τακου μένει από κάτω κούφιο ή η τστιέρα μένει στον αέρα. Τι γίνεται;
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχεις δίκαιο Δημήτρη. Αφήνεις το καπάκι σε αυτήν την περιοχή παχυτερο, έτσι ώστε όταν το κολλήσεις να έχει περιθώρια τρίβοντας το με έναν επίπεδο τακο να το φέρεις σε ένα επίπεδο με το μανικο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πάρα πολύ. Κάτι άλλο που θα ήθελα να ρωτήσω: Το σκάφος για το τρίχορδο που κατασκεύαζω είναι 26cm πλάτος και 37cm μήκος εσείς σε ένα τέτοιο σκάφος τι κλίση θα δίνατε στα καμάρια; Στο προήγούμενο που είχα κατσκευάσει είχα δώσεί κλίση 5mm (από το κέντρο στις άκριε, αλλά του φένεται πολύ η καμπούρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι να σου πω. Προσωπικά συνηθίζω κλίση 5 χιλιοστών. Αν σου φαίνεται υπερβολικη, δοκίμασε κλίση 3 χιλιοστών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου βαγγελη!θα ηθελα τη γνωμη γιατι μπερδευτικα λιγο.εβαλα το καπακι με ταινια και εβαλα το αλφαδι και μετρησα το κενο που αφηνει και ειναι 4 χιλιοστα.οποτε το θυλικο μορσο πρεπει να εχει βαθος 17χιλιοστα στην πισω μερια και και 13 χιλιοστα μπροστα προς την τρυπα?πιστευεις ειναι σωστο που μου βγαινει 4 χιλιοστα η ειναι μεγαλη κλιση?
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ φίλε ανώνυμε. Αν διαβάσεις προσεκτικά την ανάρτηση, θα διαπιστώσεις ότι πρέπει να εφαρμόσεις έναν τύπο στον οποίο ως δεδομένα, δέχεται το μήκος του σκάφους, το μήκος του τακου και την μέτρηση που έκανες στην περιοχή της χορδιερας για να βρεις το κενό. Απο αυτά εφαρμόζοντας τον τύπο βρίσκεις το πόσο λιγότερο θα σκαψεις στο τελείωμα του τακου.
ΔιαγραφήΦιλε βαγγελη σε ευχαριστω πολυ!!ο ksiros ειμαι που εχουμαι μιλισει και στο luthier.φιλε το εχω διαβασει 200 φορες αλλα την πατησα!και εσκαψα και το μορσο αλλα λογικα διορθονετε.σε ευχαριστω και παλι!!
ΑπάντησηΔιαγραφή