Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2012

Κατασκευή τετράχορδου μπουζουκιού 3

Συνεχίζουμε λοιπόν με την κατασκευή του σκάφους.
Η κόλληση των ντουγιών, γίνεται με ψαρόκολλα . Η ψαρόκολλα είναι ζωική κόλλα και κατάλληλη για οργανοποιία. Διατίθεται σε στερεά μορφή, όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία.

Για να την χρησιμοποιήσουμε πρέπει να την διαλύσουμε σε νερό και να την θερμάνουμε στους 65o C περίπου, αλλά όχι παραπάνω. Για να γίνει αυτή η διαδικασία χρησιμοποιούμε μια διάταξη τύπου μπεν-μαρί  όπως στην παρακάτω φωτογραφία.

Στο εσωτερικό δοχείο, τοποθετούμε την ποσότητα της στερεάς ψαρόκολλας που χρειαζόμαστε. Προσθέτουμε νερό και αφήνουμε την ψαρόκολλα να απορροφήσει το νερό. Στο εξωτερικό δοχείο προσθέτουμε νερό.  Αφού η ψαρόκολλα απορροφήσει το νερό (πρήζεται), θερμαίνουμε το σύστημα, ανακατεύοντας συνεχώς την ψαρόκολλα και προσθέτοντας σταδιακά όσο νερό χρειάζεται έτσι ώστε το μείγμα να "μελώσει", δηλαδή να μην είναι ούτε πολύ αραιό, αλλά ούτε πολύ πηκτό.  Και πάντα προσέχουμε να μην "κάψουμε " την κόλλα.  Πρέπει να γνωρίζουμε ότι η ψαρόκολλα στερεοποιείται αρκετά γρήγορα. Σε κάθε περίπτωση μέχρι να στερεοποιηθεί προλαβαίνουμε να κολλήσουμε μια ντούγα. Την απλώνουμε με πινελάκι στις επιφάνειες που θα κολληθούν και στην συνέχεια πιέζουμε με σίδερο (κοινό σιδερώματος ρούχων, χωρίς ατμό) για να κρυσταλλωθεί.

Αφού κολλήσουμε την ντουγομάνα, συνεχίζουμε με την διαμόρφωση της επόμενης ντούγας. Από εδώ και στο εξής η διαμόρφωση των ντουγιών γίνεται με τον ίδιο τρόπο. Αφού καμπυλώσουμε το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο με τον τρόπο που περιγράψαμε παραπάνω, Πλανίζουμε πρώτα την πλευρά που θα κολληθεί με την ντουγομάννα ή την προηγούμενη ήδη κολλημένη ντούγα (κόκκινο στην επόμενη φωτογραφία), τόσο όσο να ακουμπάει-πατάει πολύ καλά στο καλούπι (έτσι αποφεύγουμε το δυσάρεστο γεγονός να σηκωθεί το σκάφος σταδιακά από το καλούπι και να χάσουμε την φόρμα του καλουπιού) και ταυτόχρονα να εφαρμόζει απόλυτα στην ντουγομάνα ή στην προηγούμενη ήδη κολλημένη ντούγα.


Τέλειο πάτημα της ντούγας στο καλούπι.
Αφού εξασφαλίσουμε τα δύο αυτά απαραίτητα χαρακτηριστικά, συνεχίζουμε με το πλάνισμα της άλλης πλευράς της εξωτερικής (πράσινο στην παραπάνω φωτογραφία).  Πριν αρχίσουμε το πλάνισμα,  κάνουμε την ίδια διαδικασία σημαδέματος που κάναμε και στην ντουγομάνα, με την διαφορά ότι τώρα χρησιμοποιώντας τα ίδια στοιχεία που έχουμε καταγράψει, ξεκινάμε το μέτρημα με 0 στην ακμή της πλανισμένης πλευράς. Αφού βάλουμε τα σημάδια σε όλη την έκταση της ντούγας, αρχίζουμε να πλανίζουμε την εξωτερική πλευρά, προσέχοντας να μην ξεπεράσουμε τα σημάδια και στο τέλος ακουμπώντας την ντούγα σε ένα επίπεδο αυτή να ακουμπά σε όλη την έκτασή της. Αφού εξασφαλιστούν και αυτά τα χαρακτηριστικά και μετά από ένα πέρασμα της ντούγα από ένα επίπεδο όπου πάνω του είναι στερεωμένο γυαλόχαρτο, για μια τελική εξομάλυνση των ακμών, η ντούγα είναι έτοιμη για κόλληση.
Ετοιμάζουμε και το ενδιάμεσο φιλέτο αν δεν έχουμε αγοράσει έτοιμο. Το ενδιάμεσο φιλέτο μπορεί να κοπεί από φύλλο καπλαμά πάχους 0,50 χιλιοστά σε ύψος όσο και το πάχος των ντουγιών.  Αφού απλώσουμε την ψαρόκολλα στις επιφάνειες που θα κολληθούν στους δύο τάκους αλλά και στις ακμές που θα κολληθούν μεταξύ τους, αρχίζουμε να κολλάμε ξεκινώντας από τον τριγωνικό τάκο και προχωρώντας για να φθάσουμε στον πίσω τάκο. Ενδιάμεσα στις ντούγιες στριμώχνουμε το φιλέτο και σταθεροποιούμε την ντούγα με πινέζες (όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία). Στην συνέχεια και πάλι σταδιακά πιέζουμε με το σίδερο στις περιοχές των τάκων αλλά και σε όλο το μήκος του φιλέτου όπου κολλούνται και οι ντούγιες μεταξύ τους, έτσι ώστε να κρυσταλλώνεται η κόλλα αλλά ταυτόχρονα να καμπυλώνεται και το φιλέτο.


Με αυτόν τον τρόπο, συνεχίζουμε τοποθετώντας μια ντούγα αριστερά-μία ντούγα δεξιά και χτίζουμε το σκάφος, μέχρι να φθάσουμε στο πλαϊνάρι.
Το παλαϊνάρι θα το εξετάσουμε σε άλλη ανάρτηση, γιατί έχει φιγούρα και θα πρέπει να πούμε μερικά πράγματα παραπάνω.
Εδώ να πούμε μερικά λόγια για την χάραξη. Το σκάφος έχει δεκαπέντε πραγματικές ντούγιες. Με δύο χαράξεις σε κάθε ντούγα, έγιναν  σαράντα πέντε. Η χάραξη έγινε με το ταστοπρίονο. Πρέπει το πριόνι  που θα χρησιμοποιηθεί για την χάραξη, να έχει πάχος ίσο με το πάχος του καπλαμά που θα μπει στην σχισμή. Ήταν η πρώτη χάραξη που έκανα και έτσι χρειάστηκε να καθορίσω κάποιο τρόπο σημαδέματος. Σε αρκετά σημεία της ντούγας διαίρεσα το πλάτος της δια τρία και σημάδεψα. Στην συνέχεια ένωσα τα σημεία της διαδρομής κολλώντας χαρτοταινία μικρού πλάτους, που η άκρη της περνούσε από όλα τα σημεία. Περνώντας με το μολύβι από την άκρη της χαρτοταινίας μολύβωσα την διαδρομή.  Αυτό έγινε σε κάθε ντούγα για δύο διαδρομές. Δεν γνωρίζω αν αυτός ο τρόπος είναι ο πλέον ενδεδειγμένος. Ελλείψει πληροφοριών όμως στο υπόψη θέμα, αναγκάστηκα να αυτοσχεδιάσω με αρκετά καλά αποτελέσματα. Το βάθος της κοπής 1 με 1,5 χιλιοστά ρυθμίζεται με τον παρακάτω τρόπο. Κολλάμε στο πριόνι που χρησιμοποιούμε για την χάραξη, ένα στοπ με δύο τρεις σταγόνες κόλλας στιγμής, που αφήνει το πριόνι να προχωράει μέχρι το επιθυμητό βάθος. Το στοπ μπορεί να είναι οτιδήποτε  π.χ. μια λεπτή λωρίδα καπλαμά όπως στην παρακάτω φωτογραφία. Αφού τελειώσει η εργασία, το στοπ αφαιρείται πολύ εύκολα.


Αφού ανοιχθούν οι σχισμές, σε κάθε μία απλώνεται ψαρόκολλα μπαίνει το φιλέτο πάλι ξεκινώντας από τον τριγωνικό τάκο και στην συνέχεια με το σίδερο ασκείται πίεση με θέρμανση. Επίσης με κομμάτια χαρτοταινίας συγκρατούμε το φιλέτο μέχρι να σταθεροποιηθεί η ψαρόκολλα.




Προσοχή χρειάζεται όταν δύο σχισμές βρίσκονται πολύ κοντά όπως στην προκειμένη περίπτωση. Για να μην πηγαίνει ψαρόκολλα στην διπλανή σχισμή αλλά μόνο σε αυτή που δουλεύουμε, καλύπτουμε προσωρινά την διπλανή από αυτή που δουλεύουμε με χαρτοταινία, όπως φαίνεται στις δύο παραπάνω φωτογραφίες.
Το αποτέλεσμα πριν την κόλληση των πλαϊναριών.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ


13 σχόλια:

  1. Καλοριζικο φιλε μου το blog!
    Ποσο τυχεροι θα ειναι αυτοι που θα το ανακαλυψουν!!! Πραγματικος θησαυρος αυτες οι γνωσεις!!! Νασαι παντα καλα φιλε μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ Δημήτρη. Ελπίζω να προσφέριε κάποια βοήθεια

      Διαγραφή
  2. Βαγγέλη άψογη παρουσίαση και πάλι,θα συμφωνήσω με τον φίλο Δημήτρη για τον θησαυρό των γνώσεων που προσφέρεις,πάντα τέτοια!!! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. φοβερο το σκαφος φιλε..δυσκολη και καθαρη δουλεια,με λεπτομερεια και ακριβεια..αυτο μου αρεσει σε σενα..δεν φτιαχνεις για να φτιαχνεις.ειναι ολα μελετημενα και δουλεμενα με ακριβεια χωρις ψεγαδια.μπραβο

      Διαγραφή
  3. Συγνώμη, αφελής ερώτηση, αλλά αν είσαι άσχετος...
    Τα φιλέτα στις πραγματικές ντούγες, μπαίνουν ανάμεσα από τις ντούγες, ή στην πάνω μεριά της ένωσής τους. Δηλαδή, ντούγα-φιλέτο-ντούγα, ή ντούγα-ντούγα κι από πάνω φιλέτο. Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καμμία ερώτηση φίλε μου δεν είναι αφελής. Και αυτό γιατί κανείς δεν γνωρίζει " από την κοιλιά της μάνας του ", ενώ πολλές φορές μια φαινομενικά αφελής ερώτηση ή άποψη, μπορεί να "ανάψει λάμπα" και να οδηγήσει σε πολύ ωραίες ιδέες έναν γνώστη.
    Στην ουσία λοιπόν, στις πραγματικές ντούγιες τα φιλέτα μπαίνουν ανάμεσα στις ντούγιες, ενώ στις πλασματικές τα φιλέτα φυτεύονται μέσα στην χαραγή που δημιουργείς γι' αυτόν τον σκοπό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. απλά άψογος και κατανοητός!!! μπράβο φιλε, συνέχισε έτσι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. θα΄ θελα με την σειρα μου να σ΄'ευχαριστισω για ολα αυτα που μας προσφερεις χιλια μπραβο δασκαλε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ πολύ Γιώργο. Να είσαι καλά. Τον τίτλο "δάσκαλος" δεν μπορώ να τον δεχθώ. Το εισαγωγικό σημείωμα του blog με εκφράζει απόλυτα. Όπως και να έχει σε ευχαριστώ.

      Διαγραφή
    2. πολύ ωραία και κατανοητά όλα... σε ευχαριστώ και εγώ με την σειρά μου... είμαι ο Νίκος απο Κοζάνη και ξεκινάω τώρα με την οργανοποιία... η συνέχεια με ενδιαφέρει πολύ και ειδικά τα μετρήματα για το μανίκι, μοίρες και που κόβουμε για να κολλήσουμε το καράολο, αποστάσεις και θέσεις απο τα καμάρια και επίσης οι κλίσεις στο καπάκι και στην πατούρα του καπακιού κλπ... περιμένω πολύ να δώ τα επόμενα στάδια μιας και οι περισσότεροι που ξεκινούν την διαδικασία να φτιάξουν ένα όργανο για την πάρτι τους, συνήθως παίρνουν έτοιμο σκάφος και κάνουν όλα τα υπόλοιπα μιας και το σκάφος προϋποθέτει καλούπι και μία αρκετά δύσκολη για τους πρωτάρηδες (σαν κα μένα) διαδικασία. Μήπως ξέρουμε πότε θα αναρτήσεις τα επόμενα στάδια ?

      Διαγραφή
    3. Ευχαριστώ πολύ Νίκο. Τα περισσότερα απο αυτά που γράφεις έχουν αναλυθεί σε επόμενες αναρτήσεις. Ουσιαστικά αυτο που απομένει είναι η διαμόρφωση του μανικου, η τοποθέτηση και επεξεργασία των ταστων και η κατασκευή του καβαλάρη. Το πότε Δεν μπορώ να το προσδιορίσω επακριβώς. Σύντομα πάντως.

      Διαγραφή
    4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή