19/02/2012

Κατασκευή τετράχορδου μπουζουκιού 5

Η επόμενη εργασία, είναι να κολλήσουμε το διακοσμητικό στο περίγραμμα των παραπετιών και της κολάντζας. Το διακοσμητικό είναι celluloid, λευκό περλέ, πάχους 2 χιλιοστών. Η κόλληση γίνεται με κυανοακρυλική κόλλα. Λυγίζεται δε με την χρήση του κυλίνδρου με τον οποίο λυγίζουμε και τις ντούγιες, αλλά σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία. 



Πριν ξεκαλουπώσουμε, επεξεργαζόμαστε την επιφάνεια του σκάφους (την περιοχή του περιγράμματος που κολλάει το καπάκι). Όπως φαίνεται σε προηγούμενες φωτογραφίες, το τελείωμα των πλαϊναριών, κολάντζας και παραπετιών, εκτείνεται περισσότερο από ότι στην τελική μορφή. Όλα αυτά πρέπει να τελειώνουν εκεί που τελειώνουν οι εγκάρσιοι νομείς και ξεκινάει η βάση του καλουπιού. Επομένως με μία πλάνη χειρός και οδηγό την κάτω επιφάνεια της βάσης του καλουπιού, πλανίζουμε την περίμετρο του σκάφους, μέχρι να έρθει πρόσωπο με την κάτω επιφάνεια του καλουπιού.  Στην συνέχεια ασφαλίζουμε ένα παχύμετρο στο πάχος της βάσης του καλουπιού και έχοντας πάντα σε επαφή το ένα στέλεχος του παχύμετρου με την κάτω επιφάνεια της βάσης του καλουπιού, περιτρέχουμε όλο το σκάφος κάνοντας με το άλλο στέλεχος του παχύμετρου συνεχόμενο σημάδι στο πλάι του σκάφους.  Ακριβώς στην γραμμή (σημάδι) που έχει δημιουργηθεί, κόβουμε με πριόνι. Μένει ένα δακτυλίδι της μορφής 


Η λοιπή επεξεργασία γίνεται μετά το ξεκαλούπωμα. Πλέον μπορούμε να ξεκαλουπώσουμε. 


Αφαιρούμε τα τμήματα χαρτιού που είχαμε κολλήσει στο καλούπι, για να αποφύγουμε την κόλληση των ντουγιών με το καλούπι.


Συνεχίζουμε την επεξεργασία της επιφάνεια που θα κολλήσει το καπάκι. Αρχικά περνάμε με πολύ προσοχή όλη την περίμετρο με πλάνη χειρός όπως αυτή της φωτογραφίας


μέχρι τα πλαϊνάρια, παραπέτια και κατ' επέκταση και η κολάντζα να έρθουν στο επίπεδο της επιφάνειας του τριγωνικού τάκου. Στην συνέχεια πάνω σε επίπεδη επιφάνεια όπου έχει κολληθεί γυαλόχαρτο, βάζουμε το σκάφος ανάποδα και τρίβουμε ομοιόμορφα, μέχρι να μην υπάρχει κενό μεταξύ της επίπεδης επιφάνειας και όλων των σημείων της περιμέτρου του σκάφους.
Καθαρίζουμε το εσωτερικό του σκάφους από την περίσσια κόλλα κλπ. Χρησιμοποιούμε στρογγυλεμένη ξύστρα.


 Προσοχή μεγάλη να μην ξεφύγουμε στο ξύσιμο και λεπτύνουμε πολύ το σκάφος. Καλό θα είναι για όποιον θέλει να ξύσει περισσότερο από το απλά για να καθαρίσει τις κόλλες, να μετράει περιοδικά με κατάλληλη διάταξη το πάχος του σκάφους. Μια τέτοια διάταξη ιδιοκατασκευή μπορείτε να βρείτε εδώ http://www.luthier.gr/index.php?topic=170.0

Καθαρίζεται λοιπόν το σκάφος 


και είμαστε πλέον έτοιμοι, για να περάσουμε γάζα ενίσχυσης. Το ντύσιμο της εσωτερικής επιφάνειας με γάζα γίνεται για την ενίσχυση των κολλήσεων των ντουγιών. Λειτουργεί ας πούμε παραστατικά όπως το μεταλλικό πλέγμα και γενικά ο οπλισμός στο οπλισμένο σκυρόδεμα. Η τοποθέτησή του γίνεται ως εξής : Κόβουμε τις λωρίδες της γάζας, τις τοποθετούμε στο εσωτερικό του σκάφους, και στην συνέχεια τις "βρέχουμε" με πολύ αραιή ψαρόκολλα, με την χρήση μαλακού πινέλου, το οποίο περνάμε πάνω από την γάζα μαλακά. Αυτό γίνεται για κάθε μία λωρίδα ξεχωριστά. Κάθε λωρίδα τοποθετείται, αφού η παραπάνω εργασία έχει τελειώσει για την προηγούμενη. Φροντίζουμε ώστε οι λωρίδες να έχουν μια μικρή αλληλοκάλυψη. Αυτός ο τρόπος ενίσχυσης δεν είναι μοναδικός. Μπορεί η ενίσχυση να γίνει και με τρεις ή τέσσερις υφασμάτινες λωρίδες κολλημένες εγκάρσια στην διεύθυνση των ντουγιών.


Αφού τελειώσει και αυτή η εργασία, προχωράμε στο φοδράρισμα του σκάφους. Προσωπικά χρησιμοποίησα λωρίδα από φλαμούρι ύψους 1,5 εκατοστών και πάχους 3 χιλιοστών περίπου, το οποίο χάραξα με το ταστοπρίονο ανα 1 εκατοστό περίπου για να μπορεί να λυγίσει εύκολα και να πάρει την φόρμα του σκάφους. Στην παραπάνω φωτογραφία, φαίνεται η διαδικασία κόλλησής της και στην παρακάτω κολλημένη.


Εδώ έχουμε πλέον τελειώσει προσωρινά με το σκάφος.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

10 σχόλια:

  1. Πανέμορφο και συμμετρικότατο το σκάφος φίλε Βαγγέλη και η περιγραφή της διαδικασίας άψογη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ Γιώργο. Είσαι μεγάλη καρδιά. Πάντα με την καλή κουβέντα

      Διαγραφή
  2. συγχαρητηρια φιλε..πολυ ομορφη κατασκευη,και η παρουσιαση...ευχομαι να συνεχισεις ετσι..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ti panemorfo skafos eftiakse? Den to pisteuw pws eftiakses 40ri me pragmatikes dougeies kai einai toso kathari douleia! Ena megalo Bravo!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. SDimis σε ευχαριστώ πολύ. Το σκάφος είναι 15αρι πραγματικό και χαραγμένο για να γίνει 45αρι. Έχω όμως φτιάξει τζουρά με 33 πραγματικές ντούγιες. Είναι αυτός που έχω στις φωτογραφίες, με 55 αρα κλίμακα.
      Και με την ευκαιρία πολλά συγχαρητήρια για το εκπληκτικό σου blog.

      Διαγραφή
  4. καλησπερα Βαγγελη! τωρα παρατηρησα οτι στο σκαφος η φηγουρα στο πλαιναρι (στην φαρδυτερη ντουγα) ειναι διαφορετικη απο αυτην στο παραπετη! εμενα μου εστειλες αυτην στο παραπετι! αν το εχεις το αρχειο της φηγουρας αυτην της φαρδυτερης ντουγας και βρεις τον χρονο, στειλτο μου και αυτο!! ευχαριστω!! βασικα δεν ξερω απο που να τσεκαρω με το ποντικι στο προγραμμα για να βγει σε πραγματικο μεγεθος. αν και μπορω να το εφαρμοσω με 2-3 εκτυπωσεις στο μεγεθος που θελω! αλλα αν υπαρχει τροπος ακομα καλυτερα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλησπερα και καλη χρονια.
    Ειχα διαβασει παλαιοτερα τις 5 αναρτησεις που αφορουν την κατασκευη του σκαφους αλλα στο γρηγορο αφου δεν ειχε ερθει η ωρα να φτιαξω σκαφος.
    Τωρα λοιπον που ηρθε αυτη η ωρα (πρωτα φυσικα θα φτιαχτει καλουπι) και επανηλθα καταλαβα τη δουλεια που εχεις κανει. Πραγματικα σου αξιζουν συγχαρητηρια. Θα ειναι απο τα βασικα βοηθηματα για την κατασκευη μαζι με τις αναρτησεις του δασκαλου ανδρεου.
    Χιλια ευχαριστω και απο μενα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά Γιώργο. Καλή χρονιά.
      Ελπίζω τα πράγματα να είναι όπως τα λες. Και για παραπάνω βοήθεια εδώ είμαστε.

      Διαγραφή