Πέμπτη, 2 Φεβρουαρίου 2012

Κατασκευή τετράχορδου μπουζουκιού 4

Με κάποια καθυστέρηση λόγω ανελαστικών υποχρεώσεων, συνεχίζουμε με την κατασκευή του σκάφους. Θα δούμε την διαδικασία επεξεργασίας των τμημάτων που έχουν φιγούρα, δηλαδή πλαϊνάρι, παραπέτι και κολάντζα. Λόγω του ότι δεν ήμουν προετοιμασμένος για αυτή την παρουσίαση δεν έχω όσες φωτογραφίες θα ήθελα από την κατασκευή. Θα προσπαθήσω όμως όσες ελλείψεις υπάρχουν, να τις καλύψω με κάποια σχέδια.
Ο στόχος όταν το πλαϊνάρι έχει φιγούρα, είναι να κόψουμε την φιγούρα σε περιοχή του τμήματος που θα γίνει πλαϊνάρι, έτσι ώστε όταν λυγίσουμε και πλανίσουμε πρώτον να μην χρειαστεί να πλανίσουμε και φιγούρα και δεύτερον όταν τοποθετήσουμε το παραπέτι, αυτό να μην πέφτει πάνω στην φιγούρα του πλαϊναριού.
Για να αποφύγω όλα αυτά τοποθετώ πάνω στο καλούπι ένα χαρτόνι στην περιοχή του πλαϊναριού και παίρνω πατρόν.
Στην συνέχεια κόβω στα όρια του περιγράμματος το χαρτόνι, τοποθετώ το χαρτόνι πάνω στο κομμάτι του ξύλου που θα γίνει πλαϊνάρι και μολυβώνω το σχήμα. Μετά μολυβώνω και το παραπέτι 

 Έτσι γνωρίζω την περιοχή που μπορώ να τοποθετήσω την φιγούρα έτσι ώστε να καλύπτονται οι περιορισμοί που είδαμε παραπάνω. Τοποθετώ και την φιγούρα που έχουμε τυπώσει σε ρυζόχαρτο και σημαδεύω ακριβώς την περιοχή που θα τοποθετηθεί. 

Κατά τα λοιπά η κοπή και κατασκευή της φιγούρας γίνεται όπως φαίνεται στο video που θα βρείτε στην ενότητα VIDEO και όπως περιγράφεται στο κείμενο "κατασκευή φιγούρας" που θα βρείτε στην ενότητα ΚΕΙΜΕΝΑ.
Με παρόμοιο τρόπο φτιάχνω και την κολάντζα και το παραπέτι.
Όσον αφορά στην κολάντζα, αυτή την σχεδιάζω πρώτα στο σχεδιαστικό πρόγραμμα, σε πραγματικό μέγεθος ( περίγραμμα και φιγούρα) και στην συνέχεια τυπώνω σε χαρτόνι.
Κόβω το περίγραμμα και το σχέδιο και μολυβώνω στο ξύλο της φιγούρας ( είναι παραλλαγή της διαδικασίας με την κόλληση του ρυζόχαρτο, πάνω στο ξύλο της φιγούρας. Εδώ δεν χρησιμοποιώ ρυζόχαρτο αλλά μολυβώνω κατευθείαν το ξύλο)
Παρομοίως και το παραπέτι 
Και φθάσαμε στο στάδιο του λυγίσματος και κόλλησης των τεμαχίων. Όσον αφορά στο πλαϊνάρι, για να μην είναι η φιγούρα στον αέρα και για να είναι πιο σταθερό το σκάφος στην περιοχή της φιγούρας, πριν λυγίσω κολλάω στην εσωτερική πλευρά του πλαϊναριού, σε όλη την περιοχή της φιγούρας καπλαμά πάχους 0,50 του χιλιοστού.
Φαίνεται ο κολλημένος καπλαμάς στην περιοχή της φιγούρας του πλαϊναριού
Το λύγισμα γίνεται με τον ίδιο τρόπο που γίνεται και το λύγισμα των ντουγιών, με την διαφορά ότι εδώ χρησιμοποιώ λαμαρίνα, όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία.
Φωτογραφία από το stewmac.com. Δεν είναι απαραίτητο να αγοραστεί. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα ρετάλι εύκαμπτης λεπτής λαμαρίνας.

Αφού βραχούν όπως είπαμε και στο λύγισμα των ντουγιών, αλλά λιγότερο λόγω του ότι εδώ έχουμε φιγούρα στοκαρισμένη με διάφορες κόλλες και σκόνη ξύλου, με υπομονή και επιμονή προχωράμε στο λύγισμα.
Το πλαϊνάρι αφού λυγιστεί πλανίζεται από την πλευρά που θα κολληθεί με την τελευταία ντούγα, όπως πλανίζονται και οι ντούγιες.

Αφού κολληθούν τα πλαϊνάρια, λυγίζεται και κολλιέται η κολάντζα, το ίσως δυσκολότερο κομμάτι του σκάφους. Για την κόλληση λοιπόν της κολάντζας, έχω κατασκευάσει μία βοηθητική διάταξη που αγκαλιάζει την κολάντζα και την υποχρεώνει σε όσο το δυνατόν πιο ομοιόμορφη κόλληση σε όλη την έκτασή της. Βοηθάει πάρα πολύ ειδικά όταν υπάρχει φιγούρα.
Την διάταξη μπορείτε να την δείτε πιο αναλυτικά στην Ενότητα  ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ. Εδώ πρέπει να πω ότι η υπόψη διάταξη βοηθάει στην κόλληση, εφόσον δεν χρησιμοποιείται ψαρόκολλα, η οποία παγώνει γρήγορα. Έτσι ενώ όλο το σκάφος κατασκευάζεται με ψαρόκολλα, η κολάντζα και τα παραπέτια κολλούνται με ξυλόκολλα. Στο συγκεκριμένο σκάφος κολλήθηκαν με Titebond.
Αφού κολληθούν και τα παραπέτια, είμαστε σχεδόν  έτοιμοι για ξεκαλούπωμα.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

14 σχόλια:

  1. Βαγγέλη καλημερίζω καί συνχρόνως σού βγάζω τό καπέλο ΧΡΗΣΤΟΣ

    Υς Θέλω τό αρχείο εκτύπωσης σέ πραγματικό μέγεθος όπως ακριβώς μέ τό καλούπι καί όποτε μπορέσης τής κολάντσας καί τών παραπετιών

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Βαγγέλη είσαι ένας εξαιρετικός καλλιτέχνης!!! Μια μικρή συμβουλή, αν μπορώ να την χαρακτηρίσω έτσι,την φιγούρα στα μάγουλα να την συνεχίζεις μέχρι την ακμή της κολλάντζας που έχεις υπολογίσει να κολλήσεις.Έτσι και αλλιώς η δουλειά σου είναι υπέροχη!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χρήστο σε ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σου. Κι εγώ σου έχω βγάλει το καπέλο πολλές φορές και για διάφορους λόγους.
    Όσον αφορά στα σχέδια σύντομα θα σου στείλω email. Απλά πρέπει να περιμένεις λίγο να τα βρώ και να ξαναθυμηθώ τις κλίμακες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γιώργο σε ευχαριστώ πολύ (αυτή τη φορά δεν θα χρησιμοποιήσω την λέξη υπερβολικός.) Όσον αφορά στην συμβουλή, δεκτή με χαρά μου κάθε συμβουλή, παρατήρηση κλπ από εσένα. Άλλωστε όπως ήδη σου έχω πει, περιμένω την βοήθεια της πείρας σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Βαγγελη μπορω να πω οτι εισαι ο ειδικος στις φιγουρες. παντα προσεγμενη και ομορφη δουλεια. keep walking! με ρακι οχι ουισκι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Απαντήσεις
    1. μπραβο φιλε,και τα σχεδια ειναι φοβερα

      Διαγραφή
    2. να κανω μια ερωτηση βαγγελη? εαν το κολλημα της κολλατζας το ξεκινησουμε απο το πανω μερος..απο εκει που ειναι το σχεδιο προς το στρογγυλο του σκαφους...δεν θα αγκαλιασει πιο ευκολα το σκαφος? με την προυποθεση οτι θα μεινει περιθωριο απο κατω το οποιο θα κοπει μετα...ισως ετσι να γλυτωσουμε τα τακαρισματα με τα μικρα τακακια.δεν ξερω εαν εγινε κατανοητη η ερωτηση μου

      Διαγραφή
    3. εγω στο δικο μου το "παρταλι" που εφτιαξα προσπαθησα να κολλησω τον καπλαμα στη κολλατζα με τον τροπο που δειχνεις ξεκινωντας απο το χειλος του σκαφους και πιεζοντας προσ τα πανω..με αποτελεσμα να σπαει..οποτε αναγκαστηκα να φτιαξω αλλο κομματι ,να ξεκινησω το κολλημα απο πανω ( απο το σχεδιο της κολατζας) και να προχωραω προσ τα κατω...ειχε τελεια εφαρμογη,ακολουθουσε το σχεδιο του σκαφους,μονο που επρεπε να εχω αφησει περιθωριο (αυτια δεξια και αριστερα) λογω γεωμετριας τα οποια περισεχαν και εκοψα μετα...αυτο γινεται οταν εχεις πραγματικο ξυλο οπως το δικο σου?

      Διαγραφή
  7. Δημήτρη πολλές φορές στον γραπτό λόγο (πολύ περισσότερο χωρίς φωτογραφίες), είναι δύσκολο και να καταλάβεις ακριβώς αλλά και να εξηγήσεις. Δεν κατάλαβα ακριβώς το ερώτημά σου. Θα προσπαθήσω όμως να σου εξηγήσω την διαδικασία επίσης δύσκολο μιας και η διάρθρωση του blog, δεν επιτρέπει στα σχόλια φωτογραφίες. Λοιπόν πάνω στην κολάντζα με μολύβι σημαδεύω τον άξονα της όπως φαίνεται στην 4η φωτογραφία της ανάρτησης (φωτογραφία από το ACAD).
    Στην ακμή που αντιστοιχεί στο χείλος του σκάφους(δηλαδή εκεί που θα κολληθεί το καπάκι, όχι την ακμή με τα ημικυκλικά τμήματα) και πάνω στον άξονα σε περιοχή που στο τέλος θα περισσεύει και θα κοπεί, ανοίγω μια πολύ μικρή τρύπα διαμέτρου όσο να περνάει ένα μικρό καρφάκι. Αφού φορτώσω με κόλλα την πλευρά της κολάντζας που θα κολληθεί στο σκάφος, εφαρμόζω την κολάντζα στο σκάφος έτσι ώστε ο άξονας της, να συμπίπτει με τον άξονα του σκάφους (άξονας ντουγομάνας). Καρφώνω το καρφάκι πάνω στην βάση του καλουπιού έτσι ώστε να έχω την μία άκρη του άξονα σταθερή. Εφαρμόζω το βοήθημα πάνω στην κολάντζα και σφίγγω τον πρώτο σφικτήρα, που είναι αυτός που πέφτει πάνω στον άξονα, προσέχοντας να μην φύγει η ελεύθερη άκρη του άξονα της κολάντζας (η άλλη άκρη είναι καρφωμένη όπως είπαμε) από τον άξονα του σκάφους. Στην συνέχεια βάζουμε και σφίγγουμε τους υπόλοιπους σφικτήρες εναλλάξ. Ο ρόλος που έχουν τα σφηνάκια είναι ο εξής: Εκεί που καταλλήγει η κολάντζα έχει αρχίσει να καμπυλώνει το σκάφος, με αποτέλεσμα να μην εφαρμόζει η κολάντζα στο σκάφος. Τα σφηνάκια έρχονται να πιέσουν ελαφρά την ακμή της κολάντζας, έτσι ώστε αυτή να ακουμπήσει και να σφίξει πάνω στο σκάφος, για να κολλήσει και να μην αφήσει κενά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. οι εικονες σου και η επεξηγησεις ειναι αναλυτικοτατες φιλε..μαλλον εγω δεν διατυπωσα σωστα την ερωτηση...οπως δειχνεις τη φωτογραφια με το σχεδιο της κολλατζας,στο σχεδιο ειναι αναποδα,με ενα σταυρο στο μεσο του σχεδιου της και την καμπυλη απο πανω,σωστα? αυτη η καμπυλη θα ακολουθησει το χειλος του σκαφους και ανεβαινοντας θα φτασουμε στο πανω μερος της κολλατζας,η οποια επειδη θα συνανταει το στρογγυλεμα του σκαφους θα πρεπει τα σφηνακια να την κανουν να πατησει καλα..ολα καλα μεχρι εδω και τα εχω καταλαβει οπως τα εξηγεις..εγω ρωταω εαν καναμε το αντιθετο..να εχουμε το σχεδιο με τα στρογγυλα της κολατζας(εκει που εχεις και το σταυρο) αλλα απο την κατω μερια (που θα ειναι προς το χειλος του σκαφους)να μην εχουμε διαμωρφωσει καμπυλη.να εχουμε αφησει περιθωριο καποιους ποντους...και να ξεκινησουμε το κολλημα απο το σχεδιο της κολλατζας(στο στρογγυλο του σκαφους δηλαδη,εκει που βαζεις τα σφηνακια)και να κατευενουμε προς το χειλος του σκαφους αγκαλιαζοντας το..βεβαια ετσι θα γλυτωσουμε τα σφηνακια αλλα θα περισεψει κομματι(αυτια)τα οποια θα κοπουν και θα ερθουν προσωπο με το χειλος του σκαφους..δεν ξερω αν παλι εγινε κατανοητη η ερωτηση.εν ολιγης αν μπορει η διαδικασια να γινει αναποδα για να γλυτωσουμε τους τακους..ευχαριστω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δημήτρη, δεν ξέρω. Δεν έχω δοκιμάσει αυτό που λες και επομένως δεν μπορώ να σου πω αν δουλεύει ή όχι. Αυτό πάντως που σου έγραψα, δουλεύει σίγουρα καλά και με καλά αποτελέσματα. Δεν έχεις παρά να το δοκιμάσεις στη επόμενη κατασκευή σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ευχαριστω φιλε.ετσι θα το δοκιμασω αν και φοβαμαι μη κανω καμια ζημια με τα τακακια οταν θα τα σφηνωνω..να εισαι καλα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. αρχοντα, πασσα, δερβιση μου......................ελπιζω να λουστραρισες το επιπλο να το ξανακουσουμε.Τα λεμε.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή